Villanyosít a Honda, de nem minden áron!

Villanyosít a Honda, de nem minden áron!

„Nem hiszem, hogy az elektromos kocsik a közeljövőben széles körben elterjedtté válnak.” Ha egy hétköznapi ember mond ilyet, egyik-másik társaságban talán még le is torkollják, hiszen ebben az iparágban mostanság kis túlzással másról sem szólnak a hírek, mind a villanyautókról. De mit kezdjünk azzal, ha ugyanezt az egyik vezető gyártó, jelesül a Honda első embere nyilatkozza?

A rangos amerikai Automotive News szakportál európai kiadása nemrég nagy visszahangot kiváltott interjút készített a Honda vezérigazgatójával, Takahiro Hachigóval. A patinás japán céget 2015 irányító mérnök-üzletember ebben többek között arról beszélt, az üzemanyag-fogyasztás mérséklésének, illetve az ezzel szorosan összefüggő károsanyag-kibocsátási értékek csökkentésének fontos eleme az elektromobilizáció, de ő személy szerint jelenleg a hibrid technológiákban látja a megoldást.

„Tényleg akarják a vásárlók a teljesen elektromos autókat? Nem vagyok benne biztos, hiszen rengeteg még a megoldatlan kérdés ezzel kapcsolatban, akár az infrastruktúrát, akár a szükséges nyersanyagokat nézem” – fejtegette Hachigo. Utóbbival minden bizonnyal az akkumulátorokhoz szükséges drága és szűkös természeti kincsekre (pl. lítium, kobalt) célzott, amelyek egyre több elemzés szerint szabhatnak plafont a villanyautók térhódításának az előttünk álló években.

Fontos azonban hozzátenni, hogy a vezérigazgató szavai csupán annyit jelentenek, hogy szerinte vannak más járható utak is a 21. század kívánalmainak való megfelelésre, nem pedig azt, hogy a Honda egyáltalán nem töri a fejét teljesen elektromos modelleken. Várhatóan idén nyáron megérkezik például az európai kereskedésekbe a Honda e, amely egy 35,5 kWh-s akkucsomaggal felszerelve az első hírek szerint 200 kilométeres hatótávot ígér, ami a városi közlekedésben jól használhatónak tűnik.

A piaci bevezetéshez közeledve egyre több információ lát napvilágot a típussal kapcsolatban. A minap például a Hondánál utalást tettek arra, nem kizárt, hogy idővel ez a teljesen elektromos modell is elérhető lesz a teljesítményt előtérbe helyező Type R változatban. Sokan erre azért kapták fel a fejüket, mert a Honda e már az eddig ismert paraméterek alapján sem tekinthető éppen gyengének: a maga 152 lóerőjével 8,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra.

Az, hogy a vadonatúj elektromos kocsit hogyan fogadják a vásárlók, minden bizonnyal nagyban meghatározza, a Honda milyen irányban halad tovább az alternatív hajtások terén. Ha a korábban bejelentett 26 ezer angol fontos (kb. 9,5 millió forintos) ár mellett kapósnak bizonyul, bizonyára Hachigo vezérigazgató úr is örömmel bírálja majd felül a bevezetőben idézett álláspontját.