A Dacia a napokban a Jogger, a Sandero, a Sandero Stepway, valamint a Spring kapcsán is újdonságokat jelentett be – a legnagyobb visszhangot mégsem ezek a frissítések, hanem egy egyelőre csak koncepcióautó státuszban lévő jármű, a Hipster bemutatása váltotta ki. Az első ránézésre egy klasszikus számítógépes játékból „kiguruló”, tisztán elektromos kocsi egy Európában még csak formálódó kategória egyik első képviselője lehet a mini méreteivel és elérhető árával. Az Auto Check Center szervizhálózat mostani cikkének középpontjában a nem csak hipsztereknek szánt „négykerekű kocka” áll.
Az autós világ ismerői számára nem újdonság, hogy Japánban az eladások nagyjából harmadát a maximum 3,4 méter hosszú, 1,5 méter széles és 2 méter magas, úgynevezett „kei carok” teszik ki. Iparági berkekben egyre többen lobbiznak azért, hogy ez a fogyasztói igényekhez és a valós felhasználáshoz is jól igazodó szegmens az Európai Unió szabályozásában is megjelenjen, ami a sokat hallott fenntarthatóság miatt is előnyös lehetne.
Elemzések alapján ugyanis az ezredforduló óta a kontinens útjain lévő járművek átlagosan 15%-kal nehezebbek lettek, ami értelemszerűen a károsanyag-kibocsátásra is negatív hatással van. Emiatt, illetve az európai gyártókat fenyegető – elsősorban ázsiai – konkurencia erősödése miatt a hírek szerint a döntéshozók hajlanak is egy a kei carokhoz hasonló, kifejezetten a városi és elővárosi forgalomban használatos szegmens törvénybe iktatására. Ennél a biztonsági és egyéb előírások kevésbé szigorúak lennének, így nyitva meg az utat a kisebb súlyú és költségbarátabb villanyautók piacra dobása előtt.
Ebbe a trendbe illeszkedik a most megismert Dacia Hipster a maga mindössze 3 méteres hosszával, 1,55 m-es szélességével, 1,53 m-es magasságával és csupán 800 kilogrammos tömegével. A „szubkompaktnál is szubkompaktabb” méretei ellenére is 4 személyt befogadó jármű médiaértesülések alapján 15 ezer euróba, azaz átszámítva kevesebb mint 6 millió forintba kerülne, miközben megfelelne a legtöbb itteni autósok elvárásainak.
Az iménti állítást a várható 150 kilométeres hatótávot látva sokan bizonyára kétségbe vonják, ám nem árt tudni, hogy felmérések szerint Európában egy átlagos autós naponta csak kb. 30 kilométert tesz meg – a nagyvárosok térségében pedig, ami a Dacia Hipsterek felségterülete lenne, ez a szám még alacsonyabb. Ebből kiindulva a tulajdonosoknak heti legfeljebb 2 töltéssel kellene számolniuk, és hacsak nem autópályán tartanak munkába, akkor a fejlesztők által kitűzött 90 km/h-s végsebesség sem jelentene nagy hátrányt számukra.
A Hipster kapcsán tehát egyelőre „több a kérdőjel, mint a pont”, ezzel együtt könnyen elképzelhető, hogy néhány éven belül az európai metropoliszok mindennapjainak szerves részéve válik, miközben más itteni gyártók palettáján is megjelennek a követlen kihívói.