Egy napelemes villanyautó elsőre kiváló ötletnek tűnik: a járművek – legalább is működés közben – úgyis a szabad ég alatt vannak, így szinte kézenfekvő, hogy a rajtuk elhelyezett szolárpanelek némi ingyenenergiát termeljenek, amit aztán egy kis extra hatótávra lehet váltani. Azt, hogy mindez a gyakorlatban mégsem ilyen egyszerű, jól jelzi többek közt az annak idején nagy ambíciókkal startoló, de a közelmúltban zsákutcába jutott német Sono Motors vállalat Sion nevű modelljének története is. A korát a jelek szerint kissé megelőző kocsi prototípusait most egy osztrák aukciós portálon lehet megvásárolni – az esetleges érdeklődők kedvéért pedig az Auto Check Center szervizhálózat mostani cikkében röviden összefoglaljuk ennek a nem éppen sikersztorinak a legfontosabb állomásait.
A müncheni központú Sono Motors céget 2016-ban alapították, de a start-up vállalkozás mögött álló szakemberek már ennél is régebben, 2012 óta dolgoztak egy fotovoltaikus panelekkel „bevont” autó piacra dobásán. A Sion névre keresztelt ötajtós ferdehátú tervei sokakat meggyőztek, 2018-ban ugyanis 5000, míg egy esztendővel később már 10 000 előrendelést regisztráltak rá. Ekkoriban a gyártó rövidtávon évi több tízezer, hosszabb távon pedig akár több százezer példány elkészítéséről beszélt, a reménybeli vásárlóknak pedig eleinte az sem szegte igazán a kedvüket, hogy az eredetileg 25 ezer euró (vagyis kb. 10 millió forint) környéki árat időközben 30 ezer euróra (átszámítva mintegy 12 millió forintra) emelték.
Az autó tényleges debütálása azonban folyamatosan csúszott, ezzel párhuzamosan pedig fogyott a potenciális vásárlók és befektetők bizalma is. 2022 legvégén aztán a vezetőség bejelentette, hogy nem sikerült elegendő pénzt összegyűjteni a különböző közösségi finanszírozási kampányokban a projekt folytatásához, néhány hónappal később pedig le is állították a Sion fejlesztését.
Azóta csak ritkán lehetett olvasni a megújuló energiát hasznosító elektromos kocsiról, ám nemrégiben a Sono Motors összesen 267 tétele, köztük 10-nél is több Sion-prototípus, megjelent a bevezetőben említett, online árverésekre szakosodott oldalon. A fejlesztés különböző fázisaiban járó autók ára mindössze 600 euróról, azaz forintban kifejezve nagyjából 240 ezer forintról startolt, de e sorok írásakor az egyik álcázófóliás verzió (képünkön) például 9 licit után már csaknem 1000 eurónál járt. A különböző alkatrészeket (például Sono villanymotorokat vagy épp üléseket) és üzemi eszközöket is felvonultató aukció szeptembert 9-ig tart.
Azok kedvéért tehát, akik esetleg látnak fantáziát a Sionokban, álljanak itt a soha el nem készült modell főbb paraméterei. A 4,11 méter hosszú, 1,79 méter széles és 1,68 méter magas, 1,4 tonnát nyomó kocsikba az ötletgazdák egy 160 lóerős elektromos motort álmodtak, amely akár 140 km/h-s sebesség elérésére is alkalmassá tette volna az autót. Az igazi kuriózum természetesen a 330 darab, együttesen kb. 7,5 négyzetméternyi karosszériát lefedő napelemmodul, amely a tesztek alapján a mi éghajlatunkon éves átlagban napi 10 kilométer megtételére elegendő energiát tudna termelni – ami egy időjárási szempontból ideális napon akár 35 kilométer is lehet. Mindez természetesen a többség számára a napi ingázáshoz sem elegendő, így a Sono Sionban egy 54 kWh-s, a villanyjárműveknél megszokott módon tölthető akkumulátor is helyet kapott volna, így a hatótávját 250 km-esre becsülték.
Az ígéretesen induló projektnek tehát a jelek szerint vége, de nem volna meglepő, ha ezzel nem zárult volna le végleg a napjaink fenntarthatósági trendjeivel jól harmonizáló napelemes villanyautózás technológiájának története – talán a Sono Motors most licitre bocsátott „romjain”, talán egy teljesen új kezdeményezés képében idővel alighanem más fejlesztők is nekifutnak a „fedélzeti napenergia” közvetlen kilométerekre váltásának.