Megadja a módját a búcsúnak a Toyota GR Supra

Egy ideje köztudott volt, hogy a népszerű GR Suprából, amolyan stílusos hattyúdalként, még piacra dob két, igencsak látványos változatot a Toyota. A Lightweight EVO-ról és az A90 Final Editionről a minap hivatalosan le is hullott a lepel, így most már tényleg ideje elfogadni, hogy a viszonylag rövid pályafutása alatt is ikonikussá váló 3 ajtós sportkocsi karrierje hamarosan a végéhez ér. A búcsút megkönnyítendő – vagy éppen, hogy fájdalmasabbá téve – az Auto Check Center szervizhálózat aktuális cikkében a típus történetének felidézése mellett a két újdonságot is igyekszünk röviden bemutatni.

A Toyota Supra 1978-ban debütált, és egészen 2002-ig, négy generációt átívelően gyártották Japánban, de azért a világ más pontjaira is bőven jutott belőle. Ezt követően a típus több mint másfél évtizedre „parkolópályára” került, és bár ez idő alatt szinte végig arról cikkezett a nemzetközi sajtó, hogy rövidesen újjáéled, erre végül csak 2019-ben, „némi” BMW-s közreműködéssel került sor.

Az ötödik – és mint kiderült, utolsó – generációs, immár GR Supra nevet viselő (ahol a „GR” a japán óriásvállalat sportos részlegére, a Gazoo Racingre utal) autó ugyanis a BMW Z4-es testvérmodelljének tekinthető. Ennek megfelelően sok más alkotóelem mellett a müncheni cég 4 és 6 hengeres, turbós benzinmotorjait is megörökölte.

A tőlünk nem messze, a grazi Magna Steyr üzemben készülő GR Suprák eddigi legerősebb variánsa 340 lóerős volt, és ugyanezt az értéket látjuk a két most leleplezett változat közül a talán kevésbé izgalmas, Lightweight EVO kivitel adatlapján. Ahogy az a csökkentett tömegre utaló névből is kiderül, ez nem a teljesítményre, hanem a vezetési élményre van kihegyezve, amiről többek közt az alaposan áthangolt futómű és fékrendszer tanúskodik.

A GR Supra A90 Final Edition esetén viszont a motort is jócskán kezelésbe vették a fejlesztők, ugyanis a lóerők számát ritkán látható módon mintegy 30%-kal megnövelték. A 441 lóerős teljesítményhez 571 Nm-es maximális nyomaték társul (itt 71 egységnyi az előrelépés), a legeslegutolsó GR Supra így 4,3 másodperc alatt éri áll álló helyzetből a 100 km/h-s tempót, végsebessége pedig szintén házi rekordot jelentő 275 km/h.

A bizonyára sokak örömére kézi váltóval felszerelt (a normál GR Suprákban 8 fokozatú automata váltók is feltűnnek), kicsivel több mint másfél tonnás járműből hajszál pontosan 300 darabot készül gyártani a Toyota, amelyek világszerte elérhetővé válnak. Az A90 Final Edition árát a cég még nem hozta nyilvánosságra, de a külföldi médiában nemrég bő 90 ezer eurós, azaz forintban kifejezve több mint 35 milliós összegről lehetett olvasni. Ha abból indulunk ki, hogy a típus néhány év alatt is milyen stabil helyet szerzett magának a legkívánatosabb sportkocsik mezőnyében, biztosra vehetjük, hogy lesz gazdája mind a 300 utolsó darabnak.