Amikor arról beszélünk, hogy a közúti közlekedésnek környezettudatosabb útra kell lépnie, sokan egyből az elektromos személyautók terjedésére gondolnak, mint kézenfekvő megoldás. Igen ám, de ezzel párhuzamosan a nagy távolságokat áthidaló teherfuvarozásnak is szüksége van a „megtisztulásra”, ennek legjobb módját pedig az üzemanyagcellás, hidrogénhajtású technológia jelentheti. Ilyen téren most a Hyundai egy lépéssel a riválisok elé került.
A dél-koreai gyártó minap leplezte le Xcient Fuel Cell modelljét, amelyből egyelőre tíz darab hagyta el a szöuli főhadiszállást. A jármű – ahogy az a neve alapján is kitalálható – a 2013-ban bemutatott Xcient kamioncsalád alapjaira épült, de természetesen nemcsak abban különbözik elődeitől, hogy ebbe nem dízelmotor került. A tervezők például egy a kémiaórákról ismerős vizuális elemmel is igyekeznek kiemelni a „tömegből”: a hűtőrács mintázata a hidrogénmolekulák kapcsolódását jeleníti meg stilizálva.
Ami a paramétereket illeti, az új teherautók 9,7 méter hosszúak, a saját tömegük 9,8 tonna, pótkocsival együtt pedig akár 36 tonnáig is terhelhetők. A fedélzeten kicsivel több mint 32 kg H2 tárolására van lehetőség 350 bar nyomású tartályokban. Mindez a tesztek alapján 400 kilométer megtételére elegendő, ami valamivel kevesebb, mint a projekt kezdetén, két éve ígért 482 km, de tekintve, hogy a hírek szerint az újratöltés mindössze 8-12 percet igénybe, az Xcient Fuel Cell jól használhatónak tűnik a hosszútávú szállítmányozásban is.
A hajtásrendszer két, együttesen 190 kW teljesítményű üzemanyagcellából, egy 73,2 kWh-s akkupakkból, illetve egy csúcsra járatva 350 kW-ot és 3400 Nm-t tudó villanymotorból áll. Mindez 85 km/h-s végsebességet eredményez, ami szintén elmarad a korábbi tervektől, ám figyelembe véve az Európában bevett, nehéz tehergépjárművekre vonatkozó sebességhatárokat (többnyire 80-90 km/h), ez aligha tántorít majd el bárkit a vételtől.
Merthogy az Xcient Fuel Cellt elsősorban az öreg kontinens piacára szánják, ahol már kiépített – és a célkitűzések szerint folyamatosan bővülő – hidrogéntöltő hálózat működik. Ennek jegyében idén 50 példányt tervez elkészíteni a Hyundai, amelyek Svájcban állnak majd munkába. A gyártó 2025-ig nagyjából 1600 darab eladásával számol.