Késik, de jön a „villany Mini”

Késik, de jön a „villany Mini”

Egy ideje már tudvalevő, hogy az idén 50 éves Mini háza táján dolgoznak egy teljesen elektromos modellen. Két éve, amikor először lehetett hallani a koncepcióról, 2019-re már sorozatgyártást ígért a cég, ám a friss hírek szerint erre legkorábban jövőre kerülhet sor. Júliusban mindenesetre leleplezik a végleges verziót, amelyről már most kiszivárgott néhány részlet.

A Mini Electricben minden bizonnyal minimális módosításokkal ugyan, de ugyanaz a 184 lóerős villanymotor dolgozik majd, amely a BMW i3S autókban is ott van. Ezen nem is kell csodálkozni, hiszen a kultikus brit márka 2000 óta a BMW Csoporthoz tartozik, így természetes, hogy a költséges egyedi fejlesztés helyett a konszernen belüli tudásmegosztásra szavaznak a németek.

Az új modellbe – szintén a BMW-kből ismerős – 33 kWh-s lítiumos akkumulátor kerül majd. Ennek hála óvatos becslések szerint 235, a bizakodó jóslatok szerint viszont akár 320 kilométert tud majd megtenni két feltöltés között. Nyilván nem mindegy, hogy a valóság végül a két szám közül melyikhez lesz közelebb, mert előbbivel nem feltétlenül lenne versenyképes az elektromos kisautók piacán.

Apropó piac, a mostani bejelentés alapján a Mini Electricet első körben öt országban lehet majd megrendelni: Németországban, Franciaországban, Hollandiában, Svédországban és Norvégiában. Előbbi két ország nyilván megkerülhetetlen Európában, de utóbbi három se véletlenül került a listára, hiszen náluk a legmagasabb az ezer főre jutó elektromos autók száma, azaz kereslet bőven akad. Norvégiában például a világon egyedüliként már most 10% feletti a villanyautók aránya.

Az értékesítési terveket nézve tehát elsőre azt mondhatnánk, a cél tényleg az lehet, hogy a legoptimistább tervek szerint 2020 elején induló gyártás gyorsan tömegessé váljon, és jókora profitot hozzon a vállalatnak. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, némelyek ugyanis hozzáteszik, sok autógyártó mostanság főként a szén-dioxid kibocsátása átlagának csökkentése miatt „nyúl” az elektromos autókhoz. A 2020-tól szigorodó emissziós szabályok büntetési tételeit nézve ugyanis úgy fest, adott esetben még veszteséggel is érdemes forgalmazni ezeket, mivel az eu-s jogalkotók különösen honorálják a villanyautók gyártását: a szerény eladások miatti esetleges deficitet tehát a be nem fizetendő bírság kompenzálhatja.