Itt a rali új királya!

Itt a rali új királya!

Az észt Ott Tanak már az utolsó, november közepi verseny előtt behozhatatlan előnyre tett szert, ezzel tizenhat év után először avatnak nem francia világbajnokot a rali világában. Sőt, akár úgy is fogalmazhatnánk, hogy 2003 után fordul elő ismét, hogy a sportág királykategóriájának trónjára olyasvalaki ülhet fel, akit nem Sebastiannak hívnak. Az új bajnoknak pedig az ünneplés közepette sikerült alaposan meglepnie mindenkit egy nagy bejelentéssel.

A bevezetőben már elkezdtük azon tényezők felsorolását, amely miatt a 2019-es szezont valóban történelminek lehet nevezni a WRC-ben – azonban a lista még hosszasan folytatható. A 32 éves pilóta ugyanis nem meglepő módon a valaha volt első észt, aki rali világbajnoki címet szerez, ráadásul 1994 óta az első, aki Toyotával hódítja el a trófeát. De bármilyen japán gyártó is viszonylag régen örülhetett egyéni vb-címnek: 2003-ban a norvég Petter Solberg diadalmaskodott egy Subaru Impreza volánja mögött.

Azóta három márka osztozott a dicsőségen: a Citroent 2004 és 2012 között zsinórban kilencszer juttatta a csúcsra a francia Sebastian Loeb, míg honfitársa, Sebastian Ogier azóta négyszer Volkswagennel (2013-2016), kétszer pedig Forddal (2017-2018) bizonyult utolérhetetlennek. Utóbbi klasszis egészen a legutóbbi futamig harcban volt az idei győzelemért is, csakúgy, mint a belga Thierry Neuville, a Katalán Ralin azonban Tanak behozhatatlan, 36 pontos fórba került. A november közepi ausztrál idényzáró így már csak örömautózás lesz számára.

Ilyen előzmények után azt hinnénk, a megkoronázott pilóta és csapata, a Toyota Gazoo Racing, foggal körömmel ragaszkodnak majd egymáshoz, ehhez képest a napokban kiderült: Tanak otthagyja a japánokat, és átigazol a Hyundaihoz. A címvédésre minden bizonnyal ott is meglesz az esélye, ugyanis Neuville idén is alaposan megszorongatta őt a dél-koreaiak i20 Coupe-jával. Sőt, a Hyundai jelenleg vezeti a konstruktőrök pontversenyét, azaz legalább olyan versenyképesnek tűnik, mint a Toyota.

A WRC-t egyébként is az autósportban ritkán látható kiegyensúlyozottság jellemezte a lassan mögöttünk hagyott szezonban. A Toyota eddig 6, a Hyundai 4, a Citroen pedig 3 futamgyőzelmet gyűjtött – egyedül a mezőny negyedik gyártójának, a Fordnak nem jött össze a siker, igaz, az ő versenyzőik is többször álltak dobogón.

Kérdés, mi lesz jövőre, amikor a Hyundainál – jelen állás szerint – egy csapatban küzd majd Tanak és Neuville, a márka harmadik autóját pedig Dani Sordo és a ralival végleg szakítani egyelőre képtelen Loeb vezetik majd felváltva. Sokan már most minden idők legerősebb pilóta-felállásáról beszélnek, amelyből azonban gyorsan a két (vagy még több) dudás egy csárdában esete állhat elő.