Az előző hétvégén egy csaknem negyedszázados fejezet ért véget a ralisportban: a monzai versennyel elbúcsúztak az elit világbajnokságtól az 1997-ben bemutatkozott World Rally Car (WRC) autók, melyek jövőre a Rally1 elnevezésű kocsiknak adják át a helyüket. A jelenleg használt, 1.6 literes, soros négyhengeres turbómotorok maradnak ugyan, de kiegészülnek egy 136 lóerős villanyerőforrással, melynek segítségével teljesen elektromos üzemmódban is lehet majd haladni.

Az elektromos járművek térhódítása jelentősen átformálja a világ autóiparát, ennek pedig haszonélvezői lehetnek azok a (most még) kicsi vállalatok is, amelyek az átalakulást kihasználva próbálnak gyökeret verni a globális piacon. Közéjük tartozik a vietnámi VinFast is, amely a hazájában elért sikerekre alapozva most Észak-Amerikát és Európát vette célba, méghozzá két teljesen elektromos szabadidő-autóval. Lássuk, mit lehet tudni róluk!

Amikor év elején az olasz-amerikai Fiat-Chrysler és a francia PSA egyesülésével létrejött a Stellantis nevű autóipari óriáscég, a vezetőség ígéretet tett arra, hogy mind a 14 égiszük alá sorolt márka megkapja az esélyt (és a fejlesztési pénzeket) arra, hogy az évtized végéig bebizonyítsa, helye van a piacon. Az érintettek között ott van 3 szebb napokat látott, kultikus olasz márka, az Alfa Romeo, a Maserati és a Lancia is. Közülük utóbbi brand jövőjéről a minap új részletek láttak napvilágot.

Azt már megszokhattuk, hogy ha egy márka bejelenti egy új hiperautó fejlesztését, abból még nem lesz egy-kettőre sorozatgyártásra kész változat. Az Aston Martin Valkyrie esetében azonban az átlagosnál is jóval hosszabbnak tűnt a várakozási idő. A kétajtós, hibrid luxussportkocsi terveit 2016-ban mutatták meg először, és annak is már lassan két és fél éve, hogy egy prototípussal futottak néhány kört a Silverstone-i versenypályán. A nagy visszaszámlálás azonban most véget ért!

Már csak néhányat kell aludni, és megismerhetünk minden részletet az első tömeggyártásban készülő elektromos Subaruval, a Solterrával kapcsolatban. Vagy úgy is fogalmazhatunk: rövidesen kiderül, milyen kiutat választott a népszerű gyártó abból a „22-es csapdájából”, amit a Toyotával közös fejlesztés jelentett.

Nem okozott nagy meglepetést, hogy a Land Rover bemutatta kultikus 4x4-ese, a Range Rover legújabb változatát, hiszen az előző, negyedik generáció már 2012 óta volt gyártásban. A brit cég a premiert illetően alaposan megadta a módját, az L460 kódnevű autó ugyanis a minap a londoni Királyi Operaház színpadán debütált. És bár dalra azért nem fakadt, a helyszínválasztás annyiban találó, hogy a vadonatúj Range Rovernél a nagy elődökhöz képest már sokkal inkább a luxuson, az exkluzivitáson van a hangsúly.

Honnan tudjuk biztosan, hogy a divatterepjárók népszerűsége közelít a csúcshoz? Onnan, hogy már Opel Astrából is gyártanak majd emelt hasmagasságú változatot! Legalábbis a legfrissebb iparági hírek szerint a nemrégiben bemutatott hatodik generációban helyet kap egy Cross verzió is, amely sok tekintetben persze távol áll majd attól, amit általában az SUV kifejezés alatt értünk. Ettől persze még lehet sikeres a crossoverre hajazó Astra, az „egyszerű” személyautók megemelése, terepesítése pedig nem előzmény nélküli az iparágban, csak eddig a villámos márkára nem volt jellemző.

Az általános chiphiány, a kilengő kőolajárak és a lítiumbányákkal szemben táplált környezetvédelmi bizalmatlanság mellé most a kínai energiaválság egyik váratlan és kényes következménye sorakozott fel az autóipari rossz hírek közé. Veszélybe került az autógyártás legfontosabb alapanyaga, a készletek végesek – figyelmeztet az elemző.

A gumiabroncsokról már volt szó, de nem lehet elégszer, mert ezt a területet is számos városi legenda és félreértés övezi. Megpróbálunk kicsit rendet tenni, legalábbis annyira, amennyire egy hétköznapi, nem mániákus autósnak szüksége lehet rá.