Képzeljük el, hogy 24 évesen besétálunk az új munkahelyünkre, aláírjuk a szerződésünket, majd a főnök a kezünkbe nyomja egy vadonatúj Ferrari slusszkulcsát. Valljuk be, kissé meseszerű történet, pedig legalább egyszer már megesett a történelemben: a későbbi háromszoros Formula–1-es világbajnok Niki Lauda „üdvözlőajándéka” ugyanis egy 365 GT4 2+2 kupé volt, amikor 1973-ban leigazolta a Ferrari istálló. A szóban forgó autót most egy online aukción „bárki” megveheti!

Még 2020 őszén a Rolls-Royce vezetősége úgy fogalmazott, elképzelhető, hogy a mostani évtized vége előtt előrukkolnak néhány teljesen elektromos autóval. A jelek szerint az azóta eltelt nagyjából két évben alaposan felgyorsultak náluk az események, ugyanis a minap bemutatták a Spectre nevű kétajtós luxuskupét, amelyben kizárólag villanymotor(ok) kap(nak) helyet. A 2003 óta a BMW vállalat égisze alatt működő, patinás brit gyártónál azt ígérik: a történelmi mérföldkövet jelentő kocsijuk minden elemében méltó lesz a brand – egyébként kissé átszabott – emblémájára.

A Renault Csoport háza táján alig néhány hete beszéltek arról, hogy a konszern „költségbarát” márkája, a Dacia a „nagy elektromos átállás” közepette is kitart a hagyományos motorok mellett, amíg csak lehet (vagyis a mostani állapot szerint 2035-ig), mert a vásárlói elvárások egyelőre ezt diktálják. A román alapítású cég vezetői már akkor jelezték, ez azért nem jelenti azt, hogy teljesen kimaradnak a villanyautózásból, amire máris itt is a bizonyíték: rövidesen érkezik az első hibrid Dacia, amely a vadiúj Jogger (képünkön) kínálatát bővíti majd!

„Gyárt még egyáltalán valaki hagyományos meghajtású kocsikat?” – teheti fel valaki kérdést azt látva, hogy napjainkban 10 autóiparral kapcsolatos hírből kis túlzással 8-9 különböző elektromos modellekről szól. Nos, a felvetésre a válasz az, hogy természetesen igen! Itt van például az Alpine, amely az A110 nevű benzinmotoros kupéjából egyszer már készített egy dinamizmusra kihegyezett verziót (A110 S néven), most pedig még tovább ment a fejlesztésben. Nézzük, mit érdemes tudni a debütáló A110 R-ről!

Az utóbbi időben megint egyre többet lehet hallani a Tesla Cybertruckről, ami arra utal, hogy a már többéves csúszásban lévő nagy méretű, elektromos pick-up hamarosan tényleg gyártásba kerül. Az amerikai vállalat első embere, Elon Musk a napokban egy – kissé rosszul időzített – ígérettel igyekezett felhívni a figyelmet a futurisztikus külsejű járműre: a világ jelenlegi leggazdagabb embere szerint a könnyű teherautó amolyan „kétéltűként” képes lesz problémamentesen átkelni folyókon, tavakon, sőt, nyugodt időben akár a tengeren is „ellavírozik”.

Nagyjából fél éve ismerte meg a világ a Renault Australt, az egyre népszerűbb crossover-SUV szegmens egyik legújabb képviselőjét. A házon belül a Kadjar utódjának szánt ötajtós kocsinak a tervek szerint az ősz folyamán már az utakon kell lennie, így legfőbb ideje volt, hogy a francia cég eláruljon néhány újabb részletet, közte a leendő árakat. Dízelmotor nincs, de sok más érdekesség azért akad a márka új stílusjegyeivel felruházott szabadidő-autóval kapcsolatban!

Az elektromos autók tömeges elterjedésének jelenlegi legnagyobb akadályai közé tartoznak – a magas árukon kívül persze – a korlátozott hatótáv és a lassú újratöltés is. Sok más gyártó mellett a BMW is gőzerővel dolgozik a fenti kihívások megoldásán, egy friss nyilatkozat szerint pedig már olyan jól haladnak a fejlesztésekkel, hogy némi túlzással „vissza is kell fogni magukat”.

A „zöldítés” trendje jó ideje elérte a hiperautók szegmensét is: az olyan kisebb műhelyek, mint a Pininfarina, a Rimac vagy az Aspark mellett patinás gyártók – a teljesség igénye nélkül a Ferrari, a Lotus, a Maserati és a McLaren – is szép lassan leteszik a voksukat a hibrid- vagy a teljesen elektromos hajtás mellett. Ebben a helyzetben szinte üdítőnek hat az olasz Pagani vállalat, amely a minap leleplezett harmadik modelljében is kitartott a hagyományos V12-es erőforrás mellett. De nem a belsőégésű motor az egyetlen különlegesség, amit érdemes kiemelni a vadonatúj kétajtós sportkocsival kapcsolatban.

Aki elég idős hozzá, emlékezhet az 1980-as évek közlekedési jövőképére. Akkoriban mindenki repülő autókat vízionált mostanra, ami azonban (tömegesen) nem valósult meg. Ennek sok oka van, ezekre is kitérünk, de inkább egy reális jövőképet akarunk felvázolni a következő néhány évtizedre. A kérdés az, hogy mivel közlekedünk majd TÉNYLEGESEN?