Megérkezett Magyarországra a Volvo közelmúltban bemutatott, teljesen elektromos szabadidő-autója, az EX90. Az ötajtós, három üléssoros modell, amely több szempontból is mérföldkőnek számít a svéd gyártó történetében, az XC90 helyére lépve válik a márka új „zászlóshajójává”. A luxus SUV-ot Európában kétféle változatban kínálják, a friss információk szerint pedig hazánkban mindkettő érhető lesz – az árát viszont alaposan megkérik.

Akadnak luxusautó-gyártók, amelyek a mostani, hektikus világgazdasági helyzetben is valósággal lubickolnak, míg másoknak szinte már a fennmaradásért kell küzdeni. A McLaren a jelek szerint az utóbbiak közé tartozik: a patinás brit cég nemrég kénytelen volt eladni saját gyűjteményének jó pár értékes darabját, hogy némileg javítson mérlegén, illetve továbbra is finanszírozni tudja a márka szempontjából történelminek mondható Artura nevű szuperkocsi (képünkön) fejlesztését.

Több mint három éve annak, hogy a ’60-as, ’70-es évek egyik nagy csodálattal övezett sportkocsigyártója, a De Tomaso újra hallatott magáról. Az olasz gyökerű, de mostanra hongkongi tulajdonban lévő márka akkor a meglehetősen impozáns látványt nyújtó P72-essel rukkolt elő, most pedig erre is rátettek egy (vagy inkább két) lapáttal: a napokban bemutatott P900-as az elkészülte után kétségkívül a versenypályák – merthogy csak ott lehet majd találkozni vele – egyik „csúcsragadozója” lesz!

Egyszer egy vitorlásversenyző mondta nekem, hogy tényleg klassz a kevlárvitorla, csak két dolgot nem bír: a szelet meg a napot. Nos, valahogy így van ez az autóval is: nagyon klassz, és csak két dologtól tud tönkremenni: ha használjuk, meg ha nem. A használat során keletkező problémákkal már sokat foglalkoztunk, így ezúttal azt futjuk át a teljesség igénye nélkül, mire kell figyelni, ha egy autó sokat áll. Az autó ugyanis, hasonlóan pl. az agarakhoz, futásra „készült”, a mozgás az ideális közege. Ha helyben áll, és nincs mozgatva, nagyon hamar beteg lesz. Sokat állni hagyni egy kocsit eleve pazarlás, hiszen akkor is viszi a pénzt, ha nem használjuk (biztosítás, adók stb.). Kivétel ezalól, ha gyűjtő az ember, de ők jellemzően azt is tudják, hogyan kell tárolni a járgányokat.

Manapság, ha egy vadonatúj hiperautóról hallunk, amely kevesebb mint 2,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, és a 200-as tempó eléréséhez is csak mintegy 8 másodpercre van szüksége, szinte automatikusnak vesszük, hogy a hajtásért bizonyára elektromos motorok felelnek. A napokban bemutatott Praga Bohema azonban az üdítő kivételek közé tartozik! A patinás cseh gyártó egyenesen úgy fogalmazott, hogy mielőtt a villanyjárművek átveszik az uralmat, eljött a „most vagy soha” pillanat az ilyen benzines csúcskocsik számára!

Azok után, hogy a Fiat 500 következő generációja a közelmúltbeli bejelentések alapján már kizárólag elektromos változatban lesz kapható, szinte borítékolható volt, hogy a vállalat teljesítményre kihegyezett részlege is elkészíti a saját villanyverzióját az ikonikus városi kisautóból. A frissen bemutatott Abarth 500e a teljesség igénye nélkül több lóerővel, sportosabb vezetési élménnyel és mesterséges benzinmotorhanggal igyekszik belopni magát a vásárlók szívébe.

A mögöttünk hagyott hétvégén véget ért a 2022-es Formula–1-es világbajnokság, amely minden idők egyik legegyoldalúbb küzdelmét hozta: Max Verstappen (Red Bull) a kissé nehézkes idénykezdet után végül rekordszámú futamgyőzelemmel (15), dobogós helyezéssel (18) és megszerzett ponttal (454) hódította el karrierje második vb-címét. A rajongók számára tehát megkezdődött a bő 3 hónapos téli „holtszezon” – mi pedig már most összegyűjtöttük, mit lehet tudni a következő évről!

Győztes csapaton nem szabad változtatni, azonban hozzányúlni a jelek szerint muszáj. Valami ilyesmi járhatott a Lexus mérnökeinek fejében, amikor megbízták őket az UX ráncfelvarrásával. Az eredményt ránézésre talán a konstruktőrök sem tudják megkülönböztetni a régitől, de nekik legyen mondva, ez lényegében a japán luxusmárka minden modelljére igaz. Az autók elején ott virít a maszk, amit mindenki csak „predátorpofának” hív, ezért mi most nevezzük homokóra-formájúnak. Ezenkívül csak az oldalnézetek különböznek aszerint, hogy SUV vagy nem SUV építésről van szó (krumpli vagy tepsi), miközben a beltartalom azért nagyon lényegesen más tud lenni az egyes modellekben. Mind a teljesítmény, mind a hajtáslánc sokféle lehet, az UX például többféle hibrid és tisztán elektromos hajtással is elérhető.

Vagy egyáltalán bármilyen autót? Vagy bármit, bárhol, ami nem létszükséglet? Lesz-e még bármi jelentősége a pénznek? Mielőtt nagyon elmerülnénk a „világvégevárásban”, szögezzük le, hogy azért néhány tízezer új autó még mindig gazdára talál az országban, még akkor is, ha ez a mennyiség évente nagyjából 10%-kal csökken, és akkor is, ha ennek meghatározó részét a céges, ütemezett flottavásárlások adják.