Nagyjából minden felfordulni látszik, a világ meg megbolondul, és minden más, mint amit eddig megszoktunk: a benzin „sapkátlan” ára 700 Ft felett van, a gáz ára a hétszeresére, a villanyé a duplájára nőtt, a norvég kormány meg megöl egy rozmárt, mert a lakosok szeretik nézegetni, és túl közel mentek hozzá. Minden sokkal drágább lett, miközben az emberek ‒ mint rendesen ‒ a homokba dugják a fejüket, és megpróbálják az eddig szokásaikat továbbra is kigazdálkodni az alig emelkedő bevételeikből. Így leírva nyilvánvaló, hogy nem fog menni, de a hétköznapokban ez nem mindig ennyire evidens. Nézzük, mit hoz ez az autósok számára, mire nem árt, ha felkészülünk.

A kultikus amerikai álomautók és a tradíciók szerelmeseinek az utóbbi években már „le kellett nyelni” az elektromos Ford Mustang vagy épp a villany-Hummer „békáját” – a jelek szerint pedig a Dodge vérbeli izomkocsijai lesznek a következők a sorban. A vállalatnál ugyanis a napokban megerősítették, 2023 decemberével leáll a belsőégésű motorral felszerelt Chargerek és Challengerek gyártása, helyüket pedig akkumulátoros modellek veszik át. Addig is azért gondoskodnak arról, hogy két zászlóshajójuk stílusosan zárjon le egy nagy korszakot.

2020 óta van az utakon a Toyota Yaris negyedik generációja, amely 2021-ben elnyerte a szakmai berkekben igencsak sokra taksált Év Autója díjat. A vevők körében is népszerű kisautónak eddig öt-, illetve háromajtós ferdehátú, egy a SUV-hullámot meglovagolni igyekvő, emelt hasmagasságú (Yaris Cross), illetve bizonyos piacokon (köztük Európában) egy a Gazoo Racing közreműködésével kifejlesztett, nagy teljesítményű sportkocsiverziója (GR Yaris) létezik. Azoknak, akik erről a bőséges „étlapról” sem tudnak választani, a minap bemutatták a szedánváltozatot!

A napokban hivatalosan is bejelentették, hogy a Honda a 2025-ös idény végéig marad a Red Bull Formula–1-es istálló partnere. A dátum nem véletlen, 2026-tól ugyanis gyökeresen új szabályok lépnek érvénybe az üzemanyagokkal kapcsolatban, a többség pedig tényként kezeli, hogy ebben az új korszakban már az F1-be visszatérni vágyó – és az alternatív technológiák terén előrehaladott fejlesztéseket folytató – Porsche lesz a sikert sikerre halmozó osztrák csapat motorszállítója.

A mögöttünk hagyott hétvégén rendezték meg Európa egyik legnagyobb presztízsű hosszútávú autós viadalát, a Spái 24 órás versenyt, amely során a Ferrari hivatalosan is bemutatta a fejlesztés utolsó fázisában járó 296 GT3 nevű kocsiját. A vállalat közlése szerint a jármű megalkotásában az olasz gyártó minden részlege, így többek közt az Formula–1-es csapat is részt vett – ennek köszönhető többek közt a jármű egyik védjegye, a könnyedén levehető első- és hátsó karosszéria.

Egy ideje tudvalevő, hogy a 2014-ben debütált Lamborghini Huracán szuperautó pályafutása rövidesen véget ét, és a helyét egy 8 vagy 10 hengeres „hagyományos” motor köré épülő, plug-in hibrid technológiájú kocsi veszi át. Az olasz gyártó addig is gondoskodik a stílusos búcsúról, a közelmúltban megismert, utcai használatra szánt Tecnica és a versenypályára kihegyezett GT3 EVO2 után ugyanis most a Sterrato nevű speciális kiadással lepték meg a rajongókat. Ha eláruljuk, hogy az újdonság neve olaszul „földutat” jelent, akkor alighanem kitalálható: a kétajtós kupé terepre hangolt verziójáról van szó!

Napokon belül itt a hazai Formula–1 rajongók által legjobban várt verseny, azaz a Magyar Nagydíj. A hétvégi futamot felemás előjelekkel várja az idény két legnagyobb favoritja: Charles Leclerc (Ferrari) legutóbb Franciaországban saját hibájából kiesett, így Max Verstappen (Red Bull) előnye az „ölébe hullott” győzelemmel immár 63 pont a tabellán. Ennek ellenére a mogyoródi viadal előtt az olasz istállónál sokkal bizakodóbbak – igaz, az időjárás könnyen átírhatja az előzetes forgatókönyveket!

A minap a Suzuki hivatalosan is bemutatta a vadonatúj Grand Vitarát, amely nem azonos a korábban ugyanilyen néven forgalmazott szabadidő-autójukkal, hanem egy a Toyotával együttműködésben készült, kétféle hibrid változatban érkező kompakt crossovert takar. A típust Indiában gyártják majd, méghozzá döntően az ottani piacra, ez azonban nem jelenti azt, hogy hamarosan ne jutna el Európába is ez a jármű – igaz, könnyen lehet, hogy nem a Suzuki emblémájával.

Kevés olyan szektor van, amelyiket jobban megviselték volna az elmúlt bő két év viszontagságai, mint az autóipart. Különösen a kis példányszámú hiperautók esetén lehet azt érezni, mintha a szegmens „átaludta” volna a 2020 márciusa utáni időszakot. A Pininfarina Battistának is tavalyelőttre kellett volna elkészülnie, azonban csak a napokban futott be a hír: legördült a gyártósorról az első példány! Ha valamikor, akkor most igaz a „jobb későn, mint soha” mondás, a kétajtós, teljesen elektromos sportkocsi paramétereit elnézve ugyanis nyugodtan mondhatjuk: erre tényleg érdemes volt várni plusz 2 esztendőt!