Szép kis születésnapi ajándékot kapott az éppen 80 évvel ezelőtt alapított Jeep, a nemrégiben bemutatott kompakt szabadidő-autójuk, az Avenger ugyanis elnyerte a 60. alkalommal odaítélt Európai Év Autója díjat. Elsőre talán furcsa lehet, hogy egy európai vetélkedésben részt vehetett egy amerikai márka (bár az iparágat manapság jellemző, szinte követhetetlen tulajdonviszonyok közepette ez már alig jelent valamit), de nyugodtan mondhatjuk, hogy egy ízig-vérig európai kocsiról van szó: a gyártása Lengyelországban zajlik, és elsődleges piaca is az öreg kontinens, ahogy arról a kocsi részletei is árulkodnak.

A 2023-as esztendő történelmi jelentőségű a Maserati számára, hiszen – ha minden a tervek szerint halad – idén érkezik az utakra a vállalat első tisztán elektromos modellje, a Granturismo Folgore. Az olasz luxusgyártónál pedig ez csak a kezdet, hiszen a korábbi bejelentésük alapján az évtized végére kizárólag villanyautókat kínálnak majd, ennek jegyében pedig már a következő években előrukkolnak 6 új elektromos kocsival. Ezek egyike lesz a Levante Folgore, amelyről a napokban új információk jelentek meg a nemzetközi sajtóban.

Egy ideje tudvalévő, hogy ha kissé késve is, de a Suzuki is elkezdi meglovagolni az autóipar legnagyobb aktuális hullámát: a japán gyártó 2025-re ígéri első tisztán elektromos kocsiját. A most zajló indiai Auto Expo 2023 rendezvényen be is mutatták ennek látványterveit, egyúttal néhány információt is elárultak az egyelőre eVX néven emlegetett járműről. És ahogy az ilyenkor lenni szokott, a tények mellé gyorsan érkezett néhány találgatás is. Egy szintén friss hír alapján például többen úgy vélik, az úttörő villany-Suzukiban egy a szegmensben ritka váltómegoldás kaphat helyet.

Az autóipart, esetenként az európai/amerikai/japán autóipart valahogy szokás néhány évtizedenként „temetni”. Kezdetben „vala” a klasszikus amerikai autó (kezdetben persze az európai autó „vala”, aztán jött az amerikai), hatalmas kaszni, bugyogó, sok köbcentis, de ahhoz képest gyenge V8 stb. Először elsiratták az olajválság idején, aztán amikor a katalizátorok megérkeztek, aztán amikor a japán kocsik megérkeztek, aztán amikor az európaiak/japánok/kínaiak elkezdték bevásárolni magukat az amerikai piacra. Ehhez képest az amerikai autóipar él. Ha nem is most éli a legszebb éveit, de létezik, nyereséges, és nem is látszik, hogy el akarna enyészni. Ha valaha kiábrándulnak majd ott az emberek a fenti klasszikus, túlméretes vasakból, akkor majd gyártanak nekik kisebbeket, villanyosokat, műanyagokat, bármilyeneket.

Beléptünk a 2023-as esztendőbe, amelyről már most biztosra vehető, hogy rengeteg autós újdonságot hoz majd. Az utóbbi évek trendjeit figyelembe véve borítékolható, hogy a legtöbb figyelem ezúttal is az elektromos járművekre vetül majd: a teljesség igénye nélkül idén debütálhat a Volkswagen ID.8, az Audi A6 e-tron, a BMW i5, a Mercedes EQG, a Porsche Macan Electric, de sor kerülhet olyan „csemegék” bemutatására is, mint a régóta ígérgetett Tesla Cybertruck, a Rolls-Royce Spectre vagy épp a Ferrari Purosangue. A rendkívül erős „villanyfelhozatal” mellett azért a „hagyományos” kocsik mezőnyében is akad olyan, aminek leleplezését nagyon sokan várják – például a vadonatúj Ford Mustang, amellyel kapcsolatban már most ismert jó néhány részlet!

Szépen „keretbe foglalja” az évet a Hyundai Motor Group, hisz annak idején januárban a Kia Niro volt az egyik első új tömegmodell, amit a világ idén megismerhetett, most pedig, néhány nappal az esztendő vége előtt, az azonos alapokra épülő Hyundai Kona legfrissebb generációja mutatkozott be. A külsőleg jócskán átalakuló, négyféle változatban érkező crossover nem könnyű örökséget vesz át, hiszen a Kona a viszonylag rövid fennállása alatt is a dél-koreai vállalat egyik meghatározó típusává vált.

Szeretteinknek, ha nincs egyéb ötletünk, de tudjuk, hogy van autójuk, hajlamosak vagyunk „autós” ajándékot beszerezni. Akik alaposabbak, még az autó márkáját is megjegyzik/megtudakolják, így úgy érzik, tutira mennek a választással. Nos, azért az emberek ennél bonyolultabbak, még az autósok is egészen sokfélék. Persze ne gondoljuk, hogy egy autós ajándéknak ne lehetne nagyon örülni, sőt! Éppen ezért hadd adjunk néhány tippet, hogy ne végezze az általunk adott ajándék a garázs egyik félreeső helyén.

Két hónapja jelentette be a BMW, hogy a 2-es kupéjuk 2021 óta az utakon lévő legújabb változatát is „kezelésbe veszi” a cég teljesítményorientált autókért felelős részlege, a legfrissebb hírek szerint pedig már el is kezdődött a vadonatúj M2-esek sorozatgyártása. A Mexikóban készülő kétajtós kocsi nagyrészt megörökölte elődje technológiai alapjait – ám természetesen a mérnökök igyekeztek ebből minden eddiginél többet kihozni!

A sportkocsik világában már az is meglehetősen nagy szónak számít, ha egy új modell tömege 1 tonna alatt marad. A holland Donkervoort azonban még ennél is magasabbra (jobban mondva: alacsonyabbra) tette a lécet, a minap bemutatott F22 nevű kétajtósuk ugyanis mindössze 750 kilogrammot nyom. De messze nem ez az egyetlen említésre méltó információ a hamarosan érkező, limitált szériás autóval kapcsolatban!