Egyszer egy vitorlásversenyző mondta nekem, hogy tényleg klassz a kevlárvitorla, csak két dolgot nem bír: a szelet meg a napot. Nos, valahogy így van ez az autóval is: nagyon klassz, és csak két dologtól tud tönkremenni: ha használjuk, meg ha nem. A használat során keletkező problémákkal már sokat foglalkoztunk, így ezúttal azt futjuk át a teljesség igénye nélkül, mire kell figyelni, ha egy autó sokat áll. Az autó ugyanis, hasonlóan pl. az agarakhoz, futásra „készült”, a mozgás az ideális közege. Ha helyben áll, és nincs mozgatva, nagyon hamar beteg lesz. Sokat állni hagyni egy kocsit eleve pazarlás, hiszen akkor is viszi a pénzt, ha nem használjuk (biztosítás, adók stb.). Kivétel ezalól, ha gyűjtő az ember, de ők jellemzően azt is tudják, hogyan kell tárolni a járgányokat.

Manapság, ha egy vadonatúj hiperautóról hallunk, amely kevesebb mint 2,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, és a 200-as tempó eléréséhez is csak mintegy 8 másodpercre van szüksége, szinte automatikusnak vesszük, hogy a hajtásért bizonyára elektromos motorok felelnek. A napokban bemutatott Praga Bohema azonban az üdítő kivételek közé tartozik! A patinás cseh gyártó egyenesen úgy fogalmazott, hogy mielőtt a villanyjárművek átveszik az uralmat, eljött a „most vagy soha” pillanat az ilyen benzines csúcskocsik számára!

Azok után, hogy a Fiat 500 következő generációja a közelmúltbeli bejelentések alapján már kizárólag elektromos változatban lesz kapható, szinte borítékolható volt, hogy a vállalat teljesítményre kihegyezett részlege is elkészíti a saját villanyverzióját az ikonikus városi kisautóból. A frissen bemutatott Abarth 500e a teljesség igénye nélkül több lóerővel, sportosabb vezetési élménnyel és mesterséges benzinmotorhanggal igyekszik belopni magát a vásárlók szívébe.

A mögöttünk hagyott hétvégén véget ért a 2022-es Formula–1-es világbajnokság, amely minden idők egyik legegyoldalúbb küzdelmét hozta: Max Verstappen (Red Bull) a kissé nehézkes idénykezdet után végül rekordszámú futamgyőzelemmel (15), dobogós helyezéssel (18) és megszerzett ponttal (454) hódította el karrierje második vb-címét. A rajongók számára tehát megkezdődött a bő 3 hónapos téli „holtszezon” – mi pedig már most összegyűjtöttük, mit lehet tudni a következő évről!

Győztes csapaton nem szabad változtatni, azonban hozzányúlni a jelek szerint muszáj. Valami ilyesmi járhatott a Lexus mérnökeinek fejében, amikor megbízták őket az UX ráncfelvarrásával. Az eredményt ránézésre talán a konstruktőrök sem tudják megkülönböztetni a régitől, de nekik legyen mondva, ez lényegében a japán luxusmárka minden modelljére igaz. Az autók elején ott virít a maszk, amit mindenki csak „predátorpofának” hív, ezért mi most nevezzük homokóra-formájúnak. Ezenkívül csak az oldalnézetek különböznek aszerint, hogy SUV vagy nem SUV építésről van szó (krumpli vagy tepsi), miközben a beltartalom azért nagyon lényegesen más tud lenni az egyes modellekben. Mind a teljesítmény, mind a hajtáslánc sokféle lehet, az UX például többféle hibrid és tisztán elektromos hajtással is elérhető.

Vagy egyáltalán bármilyen autót? Vagy bármit, bárhol, ami nem létszükséglet? Lesz-e még bármi jelentősége a pénznek? Mielőtt nagyon elmerülnénk a „világvégevárásban”, szögezzük le, hogy azért néhány tízezer új autó még mindig gazdára talál az országban, még akkor is, ha ez a mennyiség évente nagyjából 10%-kal csökken, és akkor is, ha ennek meghatározó részét a céges, ütemezett flottavásárlások adják.

Képzeljük el, hogy 24 évesen besétálunk az új munkahelyünkre, aláírjuk a szerződésünket, majd a főnök a kezünkbe nyomja egy vadonatúj Ferrari slusszkulcsát. Valljuk be, kissé meseszerű történet, pedig legalább egyszer már megesett a történelemben: a későbbi háromszoros Formula–1-es világbajnok Niki Lauda „üdvözlőajándéka” ugyanis egy 365 GT4 2+2 kupé volt, amikor 1973-ban leigazolta a Ferrari istálló. A szóban forgó autót most egy online aukción „bárki” megveheti!

Még 2020 őszén a Rolls-Royce vezetősége úgy fogalmazott, elképzelhető, hogy a mostani évtized vége előtt előrukkolnak néhány teljesen elektromos autóval. A jelek szerint az azóta eltelt nagyjából két évben alaposan felgyorsultak náluk az események, ugyanis a minap bemutatták a Spectre nevű kétajtós luxuskupét, amelyben kizárólag villanymotor(ok) kap(nak) helyet. A 2003 óta a BMW vállalat égisze alatt működő, patinás brit gyártónál azt ígérik: a történelmi mérföldkövet jelentő kocsijuk minden elemében méltó lesz a brand – egyébként kissé átszabott – emblémájára.

A Renault Csoport háza táján alig néhány hete beszéltek arról, hogy a konszern „költségbarát” márkája, a Dacia a „nagy elektromos átállás” közepette is kitart a hagyományos motorok mellett, amíg csak lehet (vagyis a mostani állapot szerint 2035-ig), mert a vásárlói elvárások egyelőre ezt diktálják. A román alapítású cég vezetői már akkor jelezték, ez azért nem jelenti azt, hogy teljesen kimaradnak a villanyautózásból, amire máris itt is a bizonyíték: rövidesen érkezik az első hibrid Dacia, amely a vadiúj Jogger (képünkön) kínálatát bővíti majd!