Az autóipart, esetenként az európai/amerikai/japán autóipart valahogy szokás néhány évtizedenként „temetni”. Kezdetben „vala” a klasszikus amerikai autó (kezdetben persze az európai autó „vala”, aztán jött az amerikai), hatalmas kaszni, bugyogó, sok köbcentis, de ahhoz képest gyenge V8 stb. Először elsiratták az olajválság idején, aztán amikor a katalizátorok megérkeztek, aztán amikor a japán kocsik megérkeztek, aztán amikor az európaiak/japánok/kínaiak elkezdték bevásárolni magukat az amerikai piacra. Ehhez képest az amerikai autóipar él. Ha nem is most éli a legszebb éveit, de létezik, nyereséges, és nem is látszik, hogy el akarna enyészni. Ha valaha kiábrándulnak majd ott az emberek a fenti klasszikus, túlméretes vasakból, akkor majd gyártanak nekik kisebbeket, villanyosokat, műanyagokat, bármilyeneket.

Beléptünk a 2023-as esztendőbe, amelyről már most biztosra vehető, hogy rengeteg autós újdonságot hoz majd. Az utóbbi évek trendjeit figyelembe véve borítékolható, hogy a legtöbb figyelem ezúttal is az elektromos járművekre vetül majd: a teljesség igénye nélkül idén debütálhat a Volkswagen ID.8, az Audi A6 e-tron, a BMW i5, a Mercedes EQG, a Porsche Macan Electric, de sor kerülhet olyan „csemegék” bemutatására is, mint a régóta ígérgetett Tesla Cybertruck, a Rolls-Royce Spectre vagy épp a Ferrari Purosangue. A rendkívül erős „villanyfelhozatal” mellett azért a „hagyományos” kocsik mezőnyében is akad olyan, aminek leleplezését nagyon sokan várják – például a vadonatúj Ford Mustang, amellyel kapcsolatban már most ismert jó néhány részlet!

Szépen „keretbe foglalja” az évet a Hyundai Motor Group, hisz annak idején januárban a Kia Niro volt az egyik első új tömegmodell, amit a világ idén megismerhetett, most pedig, néhány nappal az esztendő vége előtt, az azonos alapokra épülő Hyundai Kona legfrissebb generációja mutatkozott be. A külsőleg jócskán átalakuló, négyféle változatban érkező crossover nem könnyű örökséget vesz át, hiszen a Kona a viszonylag rövid fennállása alatt is a dél-koreai vállalat egyik meghatározó típusává vált.

Szeretteinknek, ha nincs egyéb ötletünk, de tudjuk, hogy van autójuk, hajlamosak vagyunk „autós” ajándékot beszerezni. Akik alaposabbak, még az autó márkáját is megjegyzik/megtudakolják, így úgy érzik, tutira mennek a választással. Nos, azért az emberek ennél bonyolultabbak, még az autósok is egészen sokfélék. Persze ne gondoljuk, hogy egy autós ajándéknak ne lehetne nagyon örülni, sőt! Éppen ezért hadd adjunk néhány tippet, hogy ne végezze az általunk adott ajándék a garázs egyik félreeső helyén.

Két hónapja jelentette be a BMW, hogy a 2-es kupéjuk 2021 óta az utakon lévő legújabb változatát is „kezelésbe veszi” a cég teljesítményorientált autókért felelős részlege, a legfrissebb hírek szerint pedig már el is kezdődött a vadonatúj M2-esek sorozatgyártása. A Mexikóban készülő kétajtós kocsi nagyrészt megörökölte elődje technológiai alapjait – ám természetesen a mérnökök igyekeztek ebből minden eddiginél többet kihozni!

A sportkocsik világában már az is meglehetősen nagy szónak számít, ha egy új modell tömege 1 tonna alatt marad. A holland Donkervoort azonban még ennél is magasabbra (jobban mondva: alacsonyabbra) tette a lécet, a minap bemutatott F22 nevű kétajtósuk ugyanis mindössze 750 kilogrammot nyom. De messze nem ez az egyetlen említésre méltó információ a hamarosan érkező, limitált szériás autóval kapcsolatban!

Megérkezett Magyarországra a Volvo közelmúltban bemutatott, teljesen elektromos szabadidő-autója, az EX90. Az ötajtós, három üléssoros modell, amely több szempontból is mérföldkőnek számít a svéd gyártó történetében, az XC90 helyére lépve válik a márka új „zászlóshajójává”. A luxus SUV-ot Európában kétféle változatban kínálják, a friss információk szerint pedig hazánkban mindkettő érhető lesz – az árát viszont alaposan megkérik.

Akadnak luxusautó-gyártók, amelyek a mostani, hektikus világgazdasági helyzetben is valósággal lubickolnak, míg másoknak szinte már a fennmaradásért kell küzdeni. A McLaren a jelek szerint az utóbbiak közé tartozik: a patinás brit cég nemrég kénytelen volt eladni saját gyűjteményének jó pár értékes darabját, hogy némileg javítson mérlegén, illetve továbbra is finanszírozni tudja a márka szempontjából történelminek mondható Artura nevű szuperkocsi (képünkön) fejlesztését.

Több mint három éve annak, hogy a ’60-as, ’70-es évek egyik nagy csodálattal övezett sportkocsigyártója, a De Tomaso újra hallatott magáról. Az olasz gyökerű, de mostanra hongkongi tulajdonban lévő márka akkor a meglehetősen impozáns látványt nyújtó P72-essel rukkolt elő, most pedig erre is rátettek egy (vagy inkább két) lapáttal: a napokban bemutatott P900-as az elkészülte után kétségkívül a versenypályák – merthogy csak ott lehet majd találkozni vele – egyik „csúcsragadozója” lesz!