Háromüléses, elektromos – de elég olcsó-e?

Háromüléses, elektromos – de elég olcsó-e?

Az elektromos autózás széleskörű és gyors elterjedésének egyik legfőbb gátja jelenleg kétségtelenül a – benzines és dízeles kocsikhoz képesti – magasabb ár. Ezen próbál most változtatni a svéd Uniti vállalat, amely a piacon lévő villanyjárművekhez képest jócskán olcsóbban kínálja One nevű új kocsiját. Az persze, hogy ezzel el is nyerik mindenki tetszését, még nem garantált…

A bevezető utolsó mondatában említett „tetszését” szóval most elsősorban nem is az autó kinézetére céloztunk, hiszen az úgyis ízlés dolga, vagyis a fotó alapján mindenki eldöntheti, kedvére való-e a One formavilága. Az autós piacot jól ismerők egy része inkább abban kételkedik, hogy a funkciók terén eleget nyújt-e ahhoz, hogy számottevő eladási statisztikákat produkáljon.

Tény, hogy a háromüléses kialakítás korábban egyetlen márkának sem hozott igazán szerencsét – kivéve persze, ha olyan körülrajongott sportautókról van szó, mint például a McLaren F1. Tömeggyártásban azonban manapság alig valaki próbálkozik ezzel. A Uniti úttörő járműve azonban mégis ehhez a megoldáshoz nyúl: a sofőr elől, középen foglal helyet, mögötte pedig két utas fér el.

Mindent egybevetve azért a One egészen jól használhatónak tűnik – városi forgalomban legalább is mindenképp. A hatszáz kilogrammos autót 68 lóerős villanymotor hajtja, amely 9,9 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 120 környékén van. A kocsiba 12 és 24 kWh-s akkumulátorok is tehetők, így aztán a teljes feltöltéssel megtehető hatótávja 150 vagy 300 kilométer. A gyártó az előnyök sorában az elsők közt említi a gyors tölthetőséget: a kisebb akkumulátor a hírek szerint mindössze 9 perc alatt 20-ról 80%-ra táplálható.

A korábban bemutatott prototípushoz képest az immár rendelhető változat annyiban különbözik, hogy hagyományos kormánykerék és műszerfal található benne: az eredeti verzióban még tablet és botkormányok voltak. Ezzel párhuzamosan az ár is csökkent valamivel, a korábban átszámítva 6,3 millió forintosra saccolt kocsihoz most 5,6 millió forintért lehet hozzájutni. A gyártás a Forma–1-es pályájáról is ismert angliai Silverstone-ban zajlik majd, a cél pedig egyelőre évi 50 ezer darab előállítása (és eladása). 

Kérdés, hogy ez reális elvárás-e, hiszen bár a Uniti One vételára valóban kedvezőbb, mint a többi elektromos modellé (a „villany-népautónak” szánt Volkswagen ID3 jövőre várhatóan bő másfélszer ennyiért jön majd), de benzines és dízeles autókból még mindig találni ennél jóval olcsóbbakat. Így aztán nem biztos, hogy a némileg korlátozottan használható miniautó elég vonzó ahhoz, hogy sokan éppen az ő kedvéért „váltsanak zöldre”.