Futurisztikus tanulmányautót mutatott be a Mercedes

Amikor a Mercedes-Benz néhány nappal ezelőtt nyilvánosságra hozott néhány kedvcsináló fotót legújabb koncepcióautójáról, rajtuk egy meghökkentő méretű, világító hűtőráccsal, már biztosra lehetett venni, hogy a teljes leleplezés hatalmas visszhangot fog kiváltani. Nos, immár a tényleges premieren is túl vagyunk, így azt is tudjuk, hogy a Vision Iconic névre keresztelt modell esetén ráadásul nem a gigantikus maszk az egyetlen részlet, ami alaposan megosztja az autós közvéleményt. Persze hozzá kell tenni, hogy a kocsi egyelőre csak a tervezőasztalon létezik, ám a stuttgarti cégnél állítják, ez a jármű testesíti meg a mobilitás jövőjéről alkotott elképzeléseiket. Ennek megfelelően az Auto Check Center szervizhálózat aktuális cikkéből kiderül az is, milyen innovatív megoldások miatt lehet a Vision Iconic a márka közelgő autóinak előfutára.

Nyugodtan mondhatjuk, az elmúlt évtized egyik legnagyobb port felverő autós designhúzása a BMW 7-es vagy épp 4-es szériánál látott, finoman szólva is megosztó, óriási, vesealakú hűtőrács volt. Némi iróniával élve tekinthetjük a rivális Mercedes egyfajta kései válaszának is a most megismert „maszkot”, amely a néhány hete az elektromos GLC-nél már debütált alkatrész alaposan továbbgondolt változatának tekinthető.

Érdekesség, hogy amint a BMW szakemberei az említett veséknél, úgy most a Mercedes formatervezői is hivatalosan az 1930-as évek legendás kocsijai (például W 108, W 111 és 600 Pullman) előtt kívántak tisztelegni a Vision Iconic-kal. Ennek bizonyítéka, hogy a koncepciómodellen erősen visszaköszönnek a mintegy 100 esztendeje az autóiparra is nagy hatást gyakorló art deco stílusjegyek. Ilyen például a mai szemmel nézve furcsán hosszú motorháztető, az orr-rész tetején elhelyezett embléma, a hátrahúzott utastér és a karosszéria gömbölyded vonalvezetése, amelyek mind az aranykor luxus-Mercijeit juttathatják eszünkbe.

Mindent egybevetve azért azt biztosra vehetjük, hogy ebben a formában a Vision Iconic nem kerül sorozatgyártásba – azonban a bemutató kapcsán beharangozott új technológiák idővel sztenderddé válhatnak. Ilyen például a napelemes „bevonat”, amely egy vékony rétegként vihető fel a járművek külsejére, és jelentős mennyiségű energiát termelhet. A vállalat közlése alapján közép-európai éghajlaton egy átlagos SUV-on (11 m2-es felület) akár évi 12 ezer kilométer megtételére elegendő napenergia is nyerhető, ami sokak számára a komplett használati igényt is lefedi.

A Vision Iconic másik futurisztikus „kelléke” az úgynevezett neuromorfikus számítástechnika, amely az emberi agy működését „utánozza”, ezáltal sokkal energiatakarékosabban és gyorsabban képes kezelni például a mesterségesintelligencia-alapú szoftvereket. Mindez a Mercedes várakozása szerint a jelenleginél tízszer hatékonyabbá teheti például a biztonsági és vezetéstámogató rendszereket.

Könnyen lehet tehát, hogy a Vision Iconic merész formavilága végül örökre csak koncepció marad, azonban a vele együtt bejelentett innovációk alighanem hamarosan új korszakot nyitnak az egyre inkább elektromos és digitális autózásban.