A pick-upoknál még nem sikersztori a villanyosítás

Amikor a villanyautózás újkori felfutásának hajnalán a szakértők (és a gyártók) azon töprengtek, vajon melyik járműkategóriában lesz a legnehézkesebb az elektromos áttörés, sokan már akkor is a pickup-okra tippeltek. Ez egyrészt adódhat abból a félig-meddig sztereotip vélekedésből, hogy a tipikus kisteherautó/terepjáró tulajdonos/vásárló talán kevésbé fogékony az alternatív hajtástechnológiákra. Emellett kétségtelenül van egy praktikus indok is, jelesül, hogy ebben a szegmensben gyakran kulcsfontosságú az állásidő minimalizálása, amiben a jelenleg még számottevően lassabb újratöltés miatt az elektromos autók nem elhanyagolható hátrányban vannak. Akárhogy is, a szkeptikusok most könnyen lehet, hogy kapnak egy megerősítést, mértékadó médiumok beszámolói szerint ugyanis a Ford mérlegeli a villany-pick-upok világának zászlóshajójának induló, de a piacon a vártnál gyengébben teljesítő F-150 Lightning gyártásának leállítását. Bár az amerikai vállalat hivatalos nem kommentálta ezt az értesülést, ez nem tart vissza minket attól, hogy az Auto Check Center szervizhálózat aktuális írásában röviden körüljárjuk a témát.

A Ford még 2021 májusában mutatta be minden idők legkelendőbb pick-up családja, az F-Series teljesen elektromos változatát, az F-150 Lightninget. A kimondva-kimondatlanul az akkor még fejlesztés alatt lévő Tesla Cybertruckra adott válasznak szánt kocsi minden verziója dupla motoros, összkerék-meghajtású, a legerősebb variáns pedig 588 lóerős teljesítményre és 1050 Nm-es csúcsnyomatékra képes. A potenciális vevőket a leendő felhasználási területre gondolva a detroiti cég többek közt mintegy 1 tonnás teherbírással, csaknem 5 tonnás vontatási kapacitással és akár 500 kilométeresható távval próbálta csalogatni.

Eleinte úgy tűnt, a kedvcsinálás sikerült is, a csaknem 6 méter hosszú, 3 tonnás „monstrumra” ugyanis 4 nap alatt nagyjából 70 ezer foglalás futott be, ami az év végére 200 ezerre nőtt. Ehhez képest óriási csalódásnak tűnik, hogy az USA-ban az elmúlt 3 teljes évben (2022-24) alig több mint 70 ezer példány talált ténylegesen gazdára, az eladási adatokon pedig az sem dob sokat, hogy a típus 2023 óta Európában (pl. Norvégiában és Svájcban) is kapható.

Az eleve nem túl rózsás helyzeten tovább rontott, hogy az Egyesült Államokban nemrég eltörölték az új elektromos autókra igénybe vehető, akár 7500 dolláros (átszámítva kb. 2,5 millió forintos) adókedvezményt, aminek hatására a Ford villanyautó-értékesítései (ebben a szóban forgó modell mellett a Mustang Mach-E van benne) már októberben 25%-kal visszaestek. Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy szeptemberben az egyik beszállítónál történt tűzeset miatt alumíniumhiány alakult ki a Fordnál, ami miatt a komplett F-150 paletta termelését felére kellett csökkenteni.

A gyártó részéről azonban egyfajta „beismerő vallomásnak” is tekinthető, hogy ezt követően a szűkös készleteket a benzines és hibrid F-150-esekre csoportosították át, míg a Lightning gyártósorai leálltak. Innen indult ki tehát az a – jelenleg nem megerősített – hír, hogy a gyenge volumeneket produkáló és így vélhetően nem nyereséges villany-pick-upot végleg parkolópályára tehetik.

A nemzetközi sajtó azt is biztosra veszi, hogy a Ford dolgozik egy az F-szériánál kisebb (házon belül a Maverick méretkategóriájába tartozó) elektromos terepjárón, azaz elképzelhető, hogy a jövőben kicsivel „lejjebb” keresik majd a profitábilis elektromos kisteherautók receptjét. Ezzel párhuzamosan pedig az F-150-eseknél továbbra is a hagyományos technológia dominál majd – mint például a napokban leleplezett, 5.2 literes V8-as benzinmotorral ellátott, új Raptor R, amely a maga 913 lóerős teljesítményével rögtön a tápláléklánc csúcsára érkezhet.