A császár új autója

A császár új autója

Új uralkodóhoz új autó dukál. Így gondolták ezt Japánban is, ahol a Toyota bemutatta a kifejezetten az idén trónra lépett császár, Naruhito számára tervezett nyitott tetejű Century luxusautót. Az ázsiai szigetország ezzel tovább erősíti a hazai ipar jelenlétét az udvarban, kabrió gyanánt ugyanis korábban egy Rolls-Royce Corniche állt a palota rendelkezésére.

Nem lehet könnyű egy japán császár élete mostanság, hiszen bő 70 évvel ezelőtt Hirohitót még istenként tisztelte a nép, ám erről 1946-ban nyilvánosan lemondott, így utódai már kénytelenek beérni az emberi mivolttal.

Komolyra fordítva a szót, a trón birtokosát ezzel együtt természetesen a mai napig hatalmas kultusz övezi, személye szent és sérthetetlen, ennek megfelelően az autógyárak is versenyeznek azért, hogy kinek a kocsijában üljön az ünnepi alkalmakon. Márpedig egy fontos esemény nagyon közeleg, októberben ugyanis az ország 126. császáraként hivatalosan is beiktatják Naruhitót, aki a hírek szerint azon a szertartáson már egy vadonatúj kabrió Toyota Century-ból integethet alattvalóinak.

Az egyetlen példányban elkészült jármű a nyilvánosságra hozott fotók alapján lényegében teljesen megegyezik az udvar által már 2006 óta használt a Toyota Century Royal autókkal – persze a tető hiányát kivéve. Annyit azért elárultak, hogy a hátsó üléssort négy centiméterrel megemelték, hogy a császárt és feleségét jobban lássa az ünneplő tömeg.

Érdekesség, hogy nem volt mindig magától értődő, hogy a japán uralkodók hazai gyártmányú kocsikban tűnnek fel. Több, mint száz évvel ezelőtt az első császári autó egy Daimler volt, később pedig Rolls-Royce-okban, Mercedes-Benzekben és Cadillac-ekben is fuvarozták az előkelőségeket.

1967-ben aztán jött a Nissan Prince Royal nevű modell, amely csaknem 40 éven át szolgált. A Nissan ekkor állítólag már maga kérte, hogy váltson valami másra őfelsége, mivel a korosodó autók karbantartása egyre nagyobb kihívás elé állította a vállalatot, lévén, hogy 1972 óta egyáltalán nem gyártották ezt a típust, így cserealkatrészeket is nehéz volt előteremteni hozzá.

Az udvar meg is fogadta a tanácsot, ám a Nissan pechjére a választás ekkor már nem rájuk, hanem a Toyotára esett, amely azóta látja el Century-kkal az udvart. Az 5.0 literes, 280 lóerős, V12-es motorral hajtott, csaknem háromtonnás limuzinból pedig immár egy kabrió változat is ott parkol a császári család garázsában.