Nem sportkocsinak való vidék

Nem sportkocsinak való vidék

Eltűnik a Fiat európai kínálatából a 2015 óta gyártott 124 Spider nevű modell. Ez a napokban megjelent hír önmagában nem szólna akkorát, hiszen megszokhattuk már, hogy különböző típusok jönnek és mennek. Igen ám, csakhogy a döntés azt jelentheti, hogy a világ 8. legnagyobb autógyártójának számító csoport egyetlen sportkocsit sem kínál majd az öreg kontinens piacán, ami figyelembe véve, hogy milyen kultikus márkák tartoznak az égisze alá, elég megdöbbentő fordulat.

A magyarázat persze érthető: a szabályok ugyanis ugyanúgy vonatkoznak a Fiat-Chrysler csoportra, mint mindenki másra. Ez azt jelenti, hogy a 2020-as némiképp átmeneti időszak után 2021-től már nekik is a 95 g/km-es határ alá kell szorítaniuk a flottaszintű károsanyag-kibocsátásukat az új autóik esetén. Ezt pedig a jellemzően nem éppen a kedvező fogyasztási mutatóikról híres sportkocsikkal elég nehézkes lenne kivitelezni.

A 124 Spider európai búcsúja nem volt teljesen váratlan, főleg, hogy a közelmúltban a konszern ernyője alá tartozó más legendás olasz sportkocsiknak is búcsút intettek. Az Alfa Romeo alig egy hónapja jelentette be, hogy vége a hat éve debütált 4C pályafutásának, amely – vélhetően nem kis részben az ára miatt – soha nem tudta hozni az elvárt eladási adatokat. Az Alfa a hírek szerint az SUV-k irányába nyit, jövőre Tonale néven mutatnak be egy a Fiat 500X-re épülő alapmodellt.

És szintén a közelmúltban kellett elköszönnie a sportautók szerelmeseinek a Maserati Gran Turismótól, amelynek ugyan a bejelentések szerint lesz utódja, de az legkorábban 2021-ben érkezhet, így jelen állás szerint addig valóban hiányozni fognak a sportkocsik a Fiat csoport európai palettájáról. A várható Gran Turismo-utód pedig állítólag már a 21. század jegyében készül, azaz terveznek belőle teljesen elektromos változatot is.

A legújabb „áldozat” tehát a 124 Spider, amelynek a szigorodó szabályok miatti átdolgozása a jelek szerint annyira sokba kerülne, hogy inkább kivonják Európából. A 2015-ben bemutatott, kétüléses roadster a Mazda hiroshimai gyárában készül, szinte teljes egészében a Mazda MX-5 alapjaira. A platform, a mechanika és a belső kialakítás azonos, de a két modell az erőforrások terén eltér: a 124 Spiderekbe 1.4 literes turbómotor került, szemben az MX-5 legújabb generációjának 2 literes Skyactiv szívómotorjával.

A 124 Spiderek, amelyek nevükkel a Fiat 1966 és 1985 között gyártott legendás 124 Sport Spidereket idézték meg, ezen kívül az MX-5-höz képest kissé eltérő külső vonalvezetést, egyedileg hangolt lengéscsillapítókat, valamint némileg megnövelt hosszt és teherbíró képességet kaptak. A kocsit egyébként az észak-amerikai piacra továbbra is szállítják majd, lévén, ott nem kell szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályt figyelembe venni.