Nem EU-konform a Cybertruck?

Nem EU-konform a Cybertruck?

A lassacskán mögöttünk hagyott 2019-es esztendőben is megszámlálhatatlanul sok új autót mutattak be világszerte, azonban vélhetően egyik sem kapott akkora visszhangot, mint a Tesla Cybertruck. Az elektromos pick-up, amelynek prototípusával mostanság a cég első embere, Elon Musk járja Los Angeles utcáit, várhatóan 2021-ben „árasztja el” a világot. Legalább is azt a részét, ahol megfelel majd a szigorú biztonsági előírásoknak. Egy friss vélemény szerint ugyanis Európa nem tartozik majd ebbe a körbe…

Számos oka van annak, hogy az idei év talán legemlékezetesebb debütáló kocsija a Cybertruck lett. Egyrészt a Tesla az utóbbi években felmutatott innovációival elérte, hogy minden egyes bejelentését óriási figyelem kísérje. Másrészt a jármű kinézete, különös tekintettel a szögletes formákra, meglehetősen megosztotta az autós rajongók táborát. Ha pedig mindez nem lett volna elég, ott volt még az ünnepélyes bemutatón történt „malőr”, amikor a betörhetetlennek beharangozott ablaküveg csúnyán szétrepedt a nekidobott acélgolyótól.

A kínos incidens a leendő tulajdonosokat nem ijesztette el. A hírek szerint a november végi bemutató másnapján már 150 ezren tették le a foglalót a Cybertruckért, ami akkor is szép szám, ha hozzátesszük, hogy mindössze egy jelképes 100 dolláros, azaz átszámítva valamivel kevesebb mint 30 ezer forintos összegről van szó. A számláló 5 nappal az esemény után már 250 ezernél járt, becslések szerint pedig még idén összejöhet a 300 ezres határ is.

A Tesla alapító-CEO-ja Elon Musk közben „mozgó reklámfelületként” használja a Cybertruck elkészült prototípusát, amellyel a napokban többször is lefotózták Los Angelesben. Mindez azért is érdekes, mert a kocsin még sem külső visszapillantó, sem ablaktörlő nincs, mint ahogy az elülső fényszórók és a féklámpák sem felelnek meg a forgalmi szabályoknak. Jelenléte mégsem illegális, az autógyártók ugyanis rendre kapnak külön engedélyeket, hogy korai fázisban is teszteljék készülő autóikat a közutakon. Igen ám, csakhogy a többség ilyenkor minden létező eszközzel igyekszik titkolni a kocsi részleteit, míg Musk ennek ellenkezőjét teszi: Los Angeles legfelkapottabb helyeit járja, hogy garantáltan lencsevégre kapják a lesifotósok. Mit mondjunk, ügyes marketingfogás!

Az előjegyzések tehát eddig jól alakulnak a várva várt elektromos pick-up esetén, azonban a Forbes gazdasági magazin amerikai kiadásának autós szakírója nemrég olyan szempontot vetett fel, ami aggodalomra adhat okot a Tesla háza táján. Az elemző szerint ugyanis Európában ebben a formában szinte garantáltan nem találkozunk majd a Cybertruckkal, mert bár a törésteszteken biztos jól szerepelne, a szigorú gyalogosvédelmi előírásokat nincs esélye teljesíteni. Ennek oka a fentebb már említett szögletes vonalvezetése. Európában ugyanis minden autó karosszériájától megkövetelik, hogy egy esetleges gázolásnál a lehető legtöbb energiát nyelje el, ezzel csökkentve a súlyos sérülések esélyét. A Cybertrucknál azonban, jelen állás szerint, éppen ennek fordítottja történne, azaz a gyalogosok „lepattannának” az autóról, ami extra veszélyforrás a testi épségükre nézve.

Hogy ennek fényében a Tesla változtat-e a koncepción, az egyelőre kérdéses, de akárhogy is, a Cybertruck története alighanem nemcsak a 2019-es, hanem a 2020-as és talán a 2021-es év egyik legtöbbet citált autós témája lesz.