Kormány nélkül száguld a jövőbe a Volvo

Kormány nélkül száguld a jövőbe a Volvo

Amikor egy innovatív márka elgondolkozik a közúti személyszállítás jövőjén, az mindig látványos. Szándékosan nem autózást mondtunk. A töprengést úgy nevezik, hogy 360c.

A svéd gyökerekkel rendelkező autógyártó legújabb tanulmánya csak annyiban hasonlít a ma forgalomban lévő autókra, hogy négy keréken gurul, és nem például légpárnán. A 360c funkcióját tekintve azonban inkább hasonlít egy egyszemélyes, high class trolira vagy gördülő nappali szobára, mint bármire, amit ma autónak hívunk. A megálmodott helyváltoztató eszközt vezetni nem kell, például kormány sincs benne, de cserébe akkor alszunk, eszünk, tárgyalunk az ügyfeleinkkel vagy bömböltetünk német szintipopot utazás közben, amikor csak jól esik. Funkcionális szempontból leginkább egy magán vasúti kupéról beszélünk, természetesen a kötött pálya hátrányai nélkül.

Persze a 360c inkább skicc, frappáns gondolatkísérlet, mint sorozatgyártásra szánt csúcstermék – ahogy azt a Volvo vállalati stratégiáért felelős alelnöke, Marten Levenstam is elmondta, inkább a közlekedési anomáliákra adott, vitaindító válaszlépésnek szánják.  „Azt várjuk, hogy ezáltal új ötletekre és megoldásokara sarkalljuk a többi gyártót is” - mondta.

Olyannyira igaz ez az állítás, hogy a gyár már szimplán közlekedési eszközként, és a legkevésbé sem autóként hivatkozik a 360c-re, sőt, a rövidebb repülőutak összkomfortos alternatívájának tartják. Az egyelőre legfeljebb két fő szállítására alkalmas, überfuturisztikus négykerekű ebben a kategóriában (ha beleszámítjuk a reptéri ácsorgást és a becsekkolási macerákat), néhány száz kilométeren még időt is spórol a felhasználónak, és vitathatatlanul kényelmesebb, és intimebb, mint a vonat vagy a busz.