Fodrász után is vezethető a legújabb McLaren

Fodrász után is vezethető a legújabb McLaren

Egy vadonatúj sportautót látva mindenkinek máson akad meg először a szeme, azonban a napokban leleplezett McLaren Elva esetén az első benyomás alighanem a többségnél valami olyasmi: „és hol van a szélvédő?” Nos, a gyártó némi felárért kész beszerelni azt utólag, azonban a leendő tulajdonosoknak azt ígérik, anélkül sem fogja túlzottan felborzolni a frizurájukat a menetszél, köszönhetően a bivalyerős kocsihoz kifejlesztett légkezelő rendszernek.

Mielőtt rátérünk az aerodinamikai különlegességre, kezdjük a névvel. Az Elva az ’50-es, ’60-as években működő, sportkocsikra szakosodott brit műhely volt. Itt készültek, kvázi „bérmunkában”, a McLaren versenyautóin alapuló, más istállóknak vagy épp az utcai vásárlóknak készülő modellek, McLaren-Elva-Oldsmobile néven. A korszak előtti tisztelgés jegyében az úgynevezett Ultimate Series most bemutatott ötödik darabja tehát az Elva nevet kapta.

A motor jókora rokonságot mutat a sorozat előző tagjával, a Sennával. Ugyanúgy 4.0 literes, nyolchengeres biturbós erőforrás dolgozik benne, azonban a továbbfejlesztés révén a teljesítménye 800-ról 815 lóerőre emelkedik. Ez pedig, ha minden igaz, a Sennáénál is jobb gyorsulást garantál: az Elva 3 másodpercen belül éri el a 100 km/h-s és 6,7 mp alatt a 200 km/h-s tempót, a végsebessége pedig 340 km/h környékén van. A kedvezőbb értékeket persze az is magyarázza, hogy a kocsi – jelentős részben a tető hiányából adódóan – csaknem 200 kilóval könnyebb elődjénél.

És akkor vissza a kocsi első ránézésre talán kissé ijesztő „huzatosságához”. Nos, a McLarennél úgy nyilatkoztak, az Elvát a látszat ellenére bukósisak nélkül is zavartalanul lehet majd vezetni, hála a precíz mérnöki munka révén megalkotott Aktív Légkezelő Rendszernek (AAMS). Ez gondoskodik arról, hogy a jármű elején elhelyezkedő légcsatornák úgy irányítsák a menetszelet, hogy az a sofőrt és az utast „kikerülve” áramoljon tovább. Mint mondják, az így létrejövő „virtuális szélvédő” egy „nyugodt buborékot” von a pilótafülke köré.

Ettől függetlenül, aki ragaszkodik a valódi szélvédőhöz – például azért, mert nem akarja, hogy az időnként óhatatlanul felpattanó kövek az arcába csapódjanak –, az némi plusz pénzért kérheti azzal is a kocsit. Figyelembe véve, hogy a 399 példányban elkészülő autó ára 1,425 millió font, vagyis átszámítva nagyjából 525 millió forint lesz, ez a kis extra költség aligha riaszt majd el bárkit a vételtől. A szerencsés tulajdonosok egyébként a hírek szerint a jövő év második felében kapják majd meg a vadiúj Elvát.