Beülni egy Kalasnyikovba

Beülni egy Kalasnyikovba

„– Mivel jöttél? – Egy Kalasnyikovval!” Az elsőre meglehetősen baljós párbeszéd láttán nem kell feltétlenül a legrosszabbra gondolni, a világhírű orosz cég ugyanis egy ideje már nem csak fegyvereket, hanem járműveket is gyárt. Korábban nem meglepő módon csak katonai és rendőrségi vonalon mozogtak, most azonban úgy fest, egy különleges fejlesztéssel betörnének a civil autózás világába is.

Elég sokszor fordult már a történelem szekere, mióta 1807-ben megalapították a mai Kalasnyikov Konszern elődjét, a Moszkvától bő 1000 kilométerre keletre található Izsevszk városának fegyvergyárát. A világot a híres-hírhedt AK gépkarabélyokkal ellátó vállalat a jelek szerint ma is igyekszik meghallani az idő szavát, és nyitni az új területek felé.

A fegyverek mellé korábban többek közt drónok, lánctalpak vagy épp hajók kerültek a palettára, de nagy változást ezek olyan szempontból nem jelentettek, hogy felvevőpiacuk továbbra is a hadsereg volt. A cég aztán néhány éve meghirdette a „Stratégia2020” elnevezésű programját, amelynek célja a modernizálás, illetve a termelési költségek és a felhasznált energia csökkentése volt.

Ennek egyik első lépéseként két éve mutatták be elektromos motorkerékpárjaikat, amelyeket a moszkvai rendőrség vett használatba. A napokban aztán kiderült, immár polgári vizekre is evezne a Kalasnyikov, méghozzá egy olyan elektromos járművel, amely egyfajta átmenetet jelent egy zárt quad és egy kisautó között. A projektnek természetesen volt előzménye, tavaly ugyanis már lelepleztek egy hibrid katonai quadot.

Az új négykerekű a hetedik Eurázsiai Nemzetközi Taxifórumon debütált, ezek után nem nehéz kitalálni, milyen szerepet szánna neki elsődlegesen a gyártó. A 3,4 méter hosszú, 1,5 méter széles és 1,7 méter magas, UV-4 elnevezésű szerkezet mindössze 650 kilogrammot nyom, így a hírek szerint egyetlen töltéssel akár 150 km-et is elmehet, ami városi használatra megfelelőnek tűnik. Hajtásáról egy 68 lóerős villanymotor gondoskodik. Végsebessége szintén nem eget verő (80 km/h), de mivel döntően lakott területen belülre tervezték, elegendő lehet.

A mostani bejelentés alapján a vállalat egyébként a taxitársaságokon kívül a különböző autómegosztó szolgáltatások megrendeléseire is számít. Azt azért leszögezhetjük, hogy ha végül el is terjed egyes nagyvárosok útjain, azért nem valószínű, hogy az elektromos miniautó lesz az első, amire a többség asszociál a Kalasnyikov név hallatán.