Álca és reklám egyben

Álca és reklám egyben

„Hogy ez miért nem nekünk jutott eszünkbe?” – kaphattak a fejükhöz nemrég számos autógyártónál, amikor meglátták az új BMW 2-es Gran Coupét, amint az utolsó tesztfázisához érkezve kigurult az utcára.  Az autón az ilyenkor szokásos „tarkabarka”, álcázó karosszériafólia volt, azonban az első ajtókon akadt valami szokatlan is.

Méghozzá egy hatalmas méretű QR-kód, amely egyenesen a német márka hivatalos honlapjára, azon belül is a vadonatúj modell aloldalára irányítja a kíváncsiskodókat. Az érdeklődők pedig ott megtalálnak minden olyan információt, amely már a kocsi hivatalos, idén őszre tervezett premierje előtt tudható. Mi tagadás, nem rossz reklámfelület.

De ha már szóba került ez a bizonyos álcázó fólia: talán nem mindenkinek világos, miért is használják csaknem minden új modell finomhangolása során. Abban nincs semmi meglepő, hogy a gyártók a tesztelés során igyekeznek minden lehetséges eszközzel eltitkolni járműveik pontos kinézetét – elsősorban persze a konkurencia elől. Amíg csak az erőforrás kipróbálása a cél, nincs nagy gond, az új alkatrészeket ilyenkor többnyire egy korábbi típus karosszériájába „bújtatják”.

Amikor azonban már az aerodinamikai mutatók is fontossá válnak, nincs mese, a végleges kasztnival kell róni a kilométereket a hiteles adatok érdekében. A kíváncsi szemek pedig mindenütt ott vannak, sőt, manapság bárki jó minőségű felvételeket készíthet a titkolni vágyott autókról akár egy mobiltelefonnal is, ami nyilvánosságra kerülve kényelmetlenül érintheti a cégeket.

Itt jönnek képbe a fekete-fehér, vagy újabban gyakran sokszínű matricák, amelyekkel beborítják az egész autót, és amelyeken ugyanazok az egyszerű minták vannak sokszorosítva. Elsőre talán nehéz elhinni, de ezzel a sokszor hónapokig tökéletesítgetett megoldással olyan optikai illúzió jön létre, amely nemcsak az embert, de még a technikát is összezavarja.

Az egy dolog, hogy a megtévesztés áldozatául eső szemünk nem igazán képes kivenni egy így kinéző autó részleteit, de a mintázat a kamerák fókuszálását is nagyon megnehezíti, így szinte lehetetlen éles „lesifotót” készíteni. Sőt, mi több, ezzel a rejtvénnyel a grafikus programok is nehezen birkóznak meg, azaz még szoftverek segítségével sem lehet pontosan felfejteni, hogyan néz ki igazából egy vékony álcázó fóliával betekert autó.

A korábban említett új BMW-ről tehát jóformán csak akkor tudhatunk meg fontos részleteket, ha leolvassuk a QR-kódot. Aki így tett, az többek között azt találja, hogy a márka korábban bemutatott négyajtós kupéinak sikerét ezúttal a prémium kompakt szegmensben meglovagolni igyekvő 2-es Gran Coupé a BMW eddigi legerősebb négyhengeres motorját kapja. A 306 lóerős változat, a kocsi kialakításának is hála, az ígéretek szerint minden korábbinál sportosabb vezetési élményt nyújt majd.