Tovább faragott rekordján az ultrahatékony Mercedes

Tovább faragott rekordján az ultrahatékony Mercedes

A világ 2022 legelején, a Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n hallott először a Mercedes-Benz Vision EQXX tanulmányautóról. A rendkívül áramvonalas, tisztán elektromos szedánnal nem kisebb célt tűzött ki maga elé a stuttgarti vállalat, mint valós körülmények között 10 kWh/100 km alatti fogyasztást produkálni. A négyajtós kocsi ezt már a debütáló évében teljesítette, a közelmúltban pedig még magasabbra tette a lécet. Az Auto Check Center szervizhálózat aktuális bejegyzésében a friss kísérlet mellett a koncepció jövőjéről is szót ejtünk.

Két esztendővel ezelőtt az EQXX prototípusa előbb egy Németországból Franciaországba tartó útja során egyetlen feltöltéssel 1008 kilométert tett meg, majd Németországból Angliába jutott el újratöltés nélkül (1202 km). Előbbi eredmény 8,7, utóbbi pedig már csak 8,3 kWh/100 km-es fogyasztást jelentett – azonban a fejlesztők nem érték be ennyivel.

A csapat nemrég Szaúd-Arábia fővárosából, Rijádból vágott neki a túrának 100%-ra feltöltött akkumulátorral, hogy 14 órával és 42 perccel később Dubaiban parkoljanak le. Az összesen 1010 kilométeres út után a cég tájékoztatása szerint még több mint 300 kilométer megtételére elegendő energia maradt a 100 kWh-s aksiban, vagyis az EQXX csak nagyjából 7,4 kWh-t használt el 100 kilométerenként. Még a leghatékonyabb sorozatgyártású villanyautók is mintegy másfélszer ennyit „esznek”, de a kétszeres, sőt háromszoros értékek sem ritkák. Nem mellesleg, a Mercedes számításai szerint a fenti adat kb. 0,9 liter/100 km-es fogyasztásnak felelne meg egy benzines jármű esetén.

A demonstráció hatásosságát növeli, hogy az utazás tényleg valósnak mondható körülmények közt zajlott – sőt, az időnként 34 Celsius-fokos hőséget látva akár embert (és technikát) próbálónak is nevezhetjük a körítést. A két végpontot jelentő nagyvárosban jócskán kijutott a dugókból is a sofőrnek (ráadásul az országok közti határon is araszolni kellett), de az országutak és autópályák sem hiányoztak az útvonalból. Az átlagsebesség végül 79,4 km/h lett, a maximális tempó pedig elérte a 140 km/h-t.

A figyelemre méltó takarékosság egyik kulcsa kétségkívül a formatervezésben keresendő: a 4,98 méter hosszú, 1,87 méter széles és csupán 1,35 méter magas kocsi légellenállási tényezője kivételesen kedvező, mindössze 0,17! Ugyancsak fontos, hogy az EQXX a méretei és az önmagában is csaknem fél tonnát nyomó akkumulátora ellenére is „csak” 1755 kilogrammot nyom – nagyjából annyit, mint egy 45 kWh-s teleppel ellátott, 300 km-es hatótávú VW ID.3. Az már csak „hab a tortán”, hogy a tetőn napelemeket is elhelyeztek a mérnökök, melyek a számítások szerint 24 extra kilométer megtételére elegendőek.

Az EQXX a dolgok jelenlegi állása szerint ebben a formában nem kerül majd sorozatgyártásba, azonban egyes innovatív megoldásai egész biztosan visszaköszönnek majd a széria-Merciken. Médiaértesülések alapján az egyik első ilyen modell a várhatóan jövőre érkező új, teljesen elektromos Mercedes-Benz CLA luxusautó lehet, amelytől így a kategóriájában egészen figyelemre méltó hatótávra lehet majd számítani.